
Στην Ελλάδα, οι γονείς ανησυχούν αν τα μωρά τους βγουν έξω χωρίς σκουφάκι ή κάλτσες, ενώ στη Νορβηγία τα βρέφη συνηθίζεται να κοιμούνται σε καροτσάκια έξω, ακόμη και σε χαμηλές θερμοκρασίες. Μπορεί αυτό να φαίνεται αδιανόητο σε εμάς, όμως οι Σκανδιναβοί το θεωρούν φυσιολογικό.
Η φιλοσοφία των Νορβηγών.
Οι Νορβηγοί πιστεύουν ότι ο ύπνος σε εξωτερικούς χώρους βοηθά τα μωρά να αναπτύξουν ισχυρότερο ανοσοποιητικό σύστημα και να κοιμούνται καλύτερα. Θεωρούν πως ο καθαρός, ψυχρός αέρας συμβάλλει στη σωστή ανάπτυξη των πνευμόνων και στη γενική υγεία του παιδιού.
Τι δείχνουν οι έρευνες;
Έρευνες από τις σκανδιναβικές χώρες δείχνουν ότι τα μωρά που κοιμούνται έξω έχουν καλύτερη ποιότητα ύπνου, κοιμούνται περισσότερες ώρες και ξυπνούν πιο ξεκούραστα. Οι γονείς παρατηρούν πως κλαίνε λιγότερο και αρρωσταίνουν σπανιότερα.
Είναι ασφαλές;
Οι γονείς στη Νορβηγία παίρνουν προφυλάξεις όταν αφήνουν τα μωρά τους να κοιμηθούν έξω. Τα ντύνουν ζεστά, χρησιμοποιούν ειδικά υπνόσακους και αποφεύγουν τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Επίσης, έχουν πάντα τα μωρά σε απόσταση ελέγχου, είτε μέσω baby monitor είτε καθισμένοι κοντά.
Γιατί οι Έλληνες δεν το κάνουν;
Στην Ελλάδα, το κλίμα είναι διαφορετικό και η αντίληψη για το κρύο και την υγεία των μωρών έχει διαμορφωθεί διαφορετικά. Οι περισσότεροι γονείς φοβούνται μήπως το παιδί κρυώσει ή εκτεθεί σε μικρόβια. Ωστόσο, οι Νορβηγοί γονείς δείχνουν πως η πρακτική αυτή μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη.
Μήπως ήρθε η ώρα να μάθουμε από τους Νορβηγούς και να μην πανικοβαλλόμαστε αν το μωρό μας δεν φοράει… κάλτσες;
Πηγές: Σκανδιναβικές μελέτες για την υγεία των βρεφών, γονικές εμπειρίες από τη Νορβηγία.


